29 September 2012

30 Days of Books- Day 29: A book everyone hated but you liked

[For the English translation, see the text in grey below]


En bok som jag kommer ihåg att alla hatade var Dangerous Spaces (Farliga Drömmar) av Margaret Mahy. Boken var inte en favorit när min klass läste den: alla tyckte att den var tråkig och löjlig. En del recenter på Goodreads och Amazon håller med, och Dangerous Spaces har även blivit anklagad för att vara den svagaste Mahy-roman. T_T

Men jag tycker att den här boken är bra, och skulle även kunna tänka mig att läsa den igen om jag får tag i den. :) Det är var min fösta Mahybok, jag gillade den så mycket att jag ville ha mer Margaret Mahy! Storyn är lagom kuslig, inte för mycket skrämande övernaturliga saker. Jag tror att det är faktumet att allt det mystiska spelas ut i en drömvärld som gör att jag kan läsa detta; verkligheten får vara relativt ostörd. Jag är ingen stor fan av böcker med övernaturliga inslag, men jag tycker att Mahy är ganska bra på att få det övernaturliga att fungera för mig.

A book that I remember everyone hated was Dangerous Spaces by Margaret Mahy. It was definetly not well liked when my class read it: everyone thought it was boring and ridiculous. And reviewers on Goodreads and Amazon tend to agree... and Dangerous Spaces has also been accused of being Mahy's weakest novel. T_T


But I think this is quite a good book, and I'm even considering rereading it, if I get my hands on it. :) This was the first book my Margaret Mahy that I've read and I liked it so much that I wanted to read her other novels! The story has just the right amount of scary supernatural elements. I think its the fact that all the supernatual stuff happens in a dreamwork that made me want to continue reading this book: i.e. reality gets to remain undisturbed. I'm not a big fan of the paranormal genre, but I think Mahy is really good at making paranormal work for me. 

2 comments:

  1. Vilken kul idé att blogga om e-böcker! Hur kom du att tänka på det?

    ReplyDelete
  2. Jadu! Det var en svår en, vet faktikst inte hur jag ska svara annat än med att jag gillar ljuböcker och vil skriva om dem! :D

    ReplyDelete