12 October 2012

Bokbloggsjerka 12-15 Oct: Nobelpristagare [Nobel laureates]

[For the English translation, see the texts in grey after each paragraph]


Äntligen fredag! Jag vill fira det med en liten jerka: 


~checka ut Annikas litteratur- och kulturblogg för mer info om vad bokbloggsjerka är för något~ 
 
Källa: Literary Kicks
 
Det har väl knappast gått någon förbi vem det var som vann Nobelpriset i litteratur, och en av veckans frågor är naturligtvis om det var rätt person som kammade hem priset?

Annikas litteratur- och kulturblogg hosts a chain where each week book bloggers answer a question about books and literature. This week's question is: Most people know who won the Nobel Prize in Literature, and the first question this week is, of course, if it the right person won the prize?

Här kommer ett komplicerat svar på en tillsynes rätt enkel fråga: 

Jag har koll på vilka som blir belönade med ett nobelpris varje år, men jag brukar aldrig ge mig in på gissningar eller spekulationer kring vem som kommer att få priset. Jag tar det jag får helt enkelt, och ibland blir det en intressant författare och ibland blir det en tråkig en. Det händer att jag läser böcker av Nobelpristagare i efterhand, men inte för att de är Nobelpristagare, utan för att de verkar intressanta. Nobelpriset är ett bra sätt att marknadsföra skickliga men ibland relativt okända författare, tycker jag—grejen med Nobelpriset är att de alltid väljer författare baserad på kvalité, inte kändiskap eller säljsiffror. Så även om det blir ett tråkigt val, så är böckerna ändå skrivna av en skicklig berättare som verkligen kan författa.

Årets vinnare är lite intressant: det snackas om magisk realism, sagoaktigt, påhittade samhällen— sådant som jag gillar helt enkelt, så någon gång i framtiden ska jag lästa något av Mo Yan. 

A complicated answer to a seemingly simple question comming right up:

I tend to keep and eye out for who will be awarded with a Nobel Prize every year, but I usually never try to speculate on who till get the prize. To speak plainly, I just take was I' given, and sometimes it's becomes an interesting writer, and sometimes there will be a boring one. Sometimes I read books by Nobel laureates, but not because of their Nobel Prize, but because they seem interesting. The Nobel Prize is a great way to promote talented but sometimes relatively unknown authors, I think the thing with Nobel Prize is that they always choose the author based on quality, not fame of or sales figures. So even if it turns out to be a boring choice, the books are still have a high literary quality are are writen highly skilled storytellers.


This year's winner is quite interesting: i've heard of magic realism , fairytales, fictional societies - stuff that I, quite simply, love. So sometime in the future, i think I'll read something by Mo Yan.

Här kommer en lista på vilka vinnare jag tycker är intressanta och vilka som har varit tråkiga de senaste 10 åren:

Här is a list of the Novel Prize winners I find interesting and which ones have been boring the last 10 years: 

Intressant [Interesting]:                                            Tråkig [Boring]:
Mo Yan (2012)                                                              Tomas Tranströmer (2011)
Mario Vargas Llosa (2010)                                         Herta Müller (2009)
J.M.G. le Clézio (2008)                                                Elfriede Jalinek (2004)
Doris Lessing (2007)                                                   J.M. Coetzee (2003)
Orhan Pamuk (2006)                                                    Imre Kertész (2002)
Harold Pinkter (2005)

Vad tycker ni? Vilka föfattare har ni gillat  mest och vilka har varit tråkiga?

What do you think? Which author did you like the most and which has been boring?

I dag kom jag hem från biblioteket med hela famnen full av böcker, och det beror inte på att jag är utan läsning, utan det hänger helt enkelt ihop med att jag är beroende av böcker. Vilket leder oss till fråga nummer två: hur många böcker finns just nu i din att-läsa-hög?

Today I came home from the library with arms full of books, and it's not because I'm not reading, but because I'm addicted to books. Which brings us to question number two: how many books are currently on your to-read list?

Alldeles för många! Och listan växer ständigt! Jag har böckerna som är kvar på min 100-bok utmaning och ungefär 70 böcker till på nästa års önskelista! Ganska mycket, men det är bättre att ha mycket att läsa än inget. :)

Far too many! And the list is constantly growing! I have lots of books left to read on my 100-book challenge, and approximately 70 books for the next year's wish list! That's quite a lot, but it's better to have too much to read than the opposite. :)

6 October 2012

Bokbloggsjerka 5-8 Oct: Facklitteratur [Non-fiction]

[For the English translation, see the texts in grey below the Swedish paragraph]

~checka ut Annikas litteratur- och kulturblogg för mer info om vad bokbloggsjerka är för något~   

Här kommer svaret på helgens bokbloggsjerka:  
Läser du facklitteratur ibland och vad är det i så fall som intresserar dig?

Annikas litteratur- och kulturblogg hosts a chain where each week book bloggers answer a question about books and literature. This week's question is: Do you sometimes read non-fiction, if so what is it that interests you?

Källa: Opposable Planets


Självklart! :) Jag läser jättemycket facklitteratur… men jag måste erkänna att jag inte har riktigt klart för mig vilka böcker som är ”fackböcker” och vilka som är ”textböcker”. Är en textbok en typ av fackbok? Och räknas tidskrifter som facklitteratur? Hmmm…

Allt larv åt sidan, här kommer en lista på vad som intresserar mig inom facklitteraturen: 

Of course! :) I read a lot non-fiction ... but I must admit that it's not clear to me which books are "non-fiction" and which are "text books". Is a textbook a type of non-fiction book? And do academic journals count as non-fiction? Hmmm ...


All stupidity aside, here's a list of what interests me in non-fiction literature:

  • Skrivande: ironiskt nog äger jag ganska många böcker i genren ”om att skriva skönlitteratur”. Allt från den klassiska The Elements of Style av William Strunk Jr & E.B. White till Scene Book: A Primer for the Fiction Writer av Sandra Scofield och så klart James N. Freys fantastiska How to Write A Damn Good Novel-serien. Egentligen borde jag sluta läsa dessa böcker och bara börja skriva istället, men flera av dessa böcker är så bra att jag läser dem för deras egenvärde. 
Writing: ironically, I own quite a few books in the genre "on writing fiction". Everything from the classic The Elements of Style by William Strunk Jr. & EB White to the Scene Book: A Primer for the Fiction Writer by Sandra Scofield and of course James N. Frey's amazing How to Write A Damn Good Novel series. I really I should stop reading these books, and just start writing instead. But many of these books are so good that I'm reading them for their intrinsic value.
  • Regency England: jag är besatt av den här perioden (vet till och med hur bindorna såg ut på den tiden! :P) — mest pga Janes Austen, Brontë systrarna och Georgette Heyer. Med Regency menar man alltså perioden 1811-1820, då Kung George III blev galen och hans son Prinsen av Wales tog över regentskapen, men min egen definition av Regency-perioden är lite vidare: 1780-1830.
Regency England: I'm obsessed with this historical period (I even know how the pads looked like in those days :P)- mostly because Jane Austen, the Brontë sisters and Georgette Heyer . By Regency we mean the period between 1811-1820, when King George III went mad and his son the Prince of Wales took over as regent, but my own definition of the Regency period is a little longer: 1780-1830.
  • Filosofi & Idéhistoria: jag tycker särskilt mycket om att läsa om politisk filosofi, om utilitarism och liberalism, men jag gillar också att läsa ontologier. Jag tror att det som drar mig till den här genren är att försöka hitta en bra förklaring till hur all funkar—eller hitta ett övertygande argument för varför allt är som det är. Lyckligviss är jag fortfarande förvirrad. ^.^
Philosophy & Intellectual History: I particularly like to read about political philosophies such as utilitarianism and liberalism, but I also like to read ontologies. I think what draws me to this genre is my wanting to find a good explanation to how everything works in the grand scheme of things-- or to find a convincing argument for why things are as they are. Happily, however, I am still confused. ^.^
  • Juridik: läser mycket kring transporträtt (speciellt sjörätt), miljörätt, EU-rätt, straffrätt, immaterialrätt (man vore en dålig jurist om man inte höll sig uppdaterad om vad som pågår i lagens värld), men det som verkligen får mig att bli glad är att läsa om jurisprudens och olika rättsystem. Mitt läsande i de här ämnena består nästan bara av juridiska tidskrifter, och om jag köper en bok är det en rejäl tegelsten som fungerar mest som ett uppslagsverk.
Law: I read a lot about transportation law (especially maritime), environmental law, EU law, criminal law, intellectual property law (one would be a bad lawyer if one did not keep abreast of what is going on in the legal world), but what really makes me happy is reading about jurisprudence and different legal systems. My reading in these topics consist almost exclusively of legal journals, and if I ever buy a book, it is a hefty brick-like publication that functions more or less as an encyclopedia.
  • Manga teckning: har en massa böcker om att teckna manga. Jag läser jättemycket manga och brukade rita en hel del innan mina juridiska studier tog över mitt liv. Nu har jag mina mangaböcker kvar mest för nostalgins skull… brukar bläddra i dem och försöka intala mig själv att så fort [infoga random period i mitt liv är över och jag har mer tid] så ska jag börja rita igen.
Drawing Manga: I have a lot of books on how to draw manga. I read a lot of manga and used to draw a whole lot before my legal studies took over my life. Currently, though, I keep my manga books mostly for nostalgia's sake ... from time to time I flip through them and try to tell myself that as soon as [insert random period of my life is over and I have more time] I'll start drawing again.

1 October 2012

Läst i September :-| [September Roundup]


[For the English translation, see the texts in grey]

Nu är sommaren definitivt över, så jag hoppas på att höstens ankomst gör så att jag läser fler böcker! September var för mig en ganska trög läsmånad… och lite av en berg-och-dal bana: det var ett par böcker som jag verkligen inte gillade, och lika många böcker som jag älskade, så det var upp och ner på humöret. Och The Windup Girl har jag nu lyckats avsluta, en bok som jag har en mist sagt komplicerad relation till för jag vet fortfarande inte vad jag tyckte om den. :-S 

Summer is definitely over, so I hope autumn will cause me to read more books! September was a rather sluggish reading month for me... and a bit of an emotional roller-coaster ride: there were a couple of books that I really didn't like, and a couple that totally loved. But, I've finally finished reading The Windup Girl, a books that I've had a rather complicated relationship with, seeing as even now when I'm done with it, I'm having a hard time deciding whether or not i liked it.:S 




Lästa Böcker [Books Read]:
Dreaming In Cuban, Cristina García
The Windup Girl, Paolo Bacigalupi
Chez Max,Jakob Arjouni
Pessoas Como Nós (Folk so vi) [People Like Us], Margarida Rebelo Pinto
Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag [I'm unfortunately dead and can't come to school today], Sara Ohlsson
Det är så logiskt alla fattar utom du [It's so logical, everyone gets it but you] Lisa Bjärbo
____________________________________________________________________

Fågel [Praise]: Chez Max, Det är så logiskt alla fattar utom du
Fisk [Raise]: Pessoas Como Nós, Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag
____________________________________________________________________

Statistik [Analytics]:
Den här månaden lästa jag 6 böcker. [6 books read in total]
2 ljudböcker [audiobooks](Dreaming in Cuban, The Windup Girl)
4 vanliga böcker [regular books]
4 vuxenböcker [adult books]
2 ungdomsböcker [young adult]
1 tegelsten [brick] (The Windup Girl)
1 kortis [shorty] (Chez Max)
3 engelska [in English]
1 portugisiska [in Portuguese]
2 svenska [in Swedish]
____________________________________________________________________

Nyckelord som beskriver min läsning I september: [Keywords describing my reading]
andar, biopunk, contemporary, diktatur, dystopi, feel-good, futuristisk, generationsroman, hackers, romantik, samhällskomentar, science fiction, spöken, young adult